Dakarrallyt är ett terrängrally som går av stapeln varje år i en terräng som är mycket tuffare än vad förarna är vana vid. Dakar samlar förare från hela världen som vill delta i världens mest extrema lopp. På 13 dagar täcks över 8000 kilometer. Det här är en unik tävling som är mycket krävande för både förarna och fordonen. Mer än 500 deltagare med 53 olika nationaliteter i över 300 terrängfordon deltar i loppet varje år. Uthållighet och viljestyrka är nyckeln.
Dakar är inte som andra rallyn. Deltagarna tillåts inte att använda navigeringsutrustning. De får istället en kompass och några punkter att köra till. Deltagarna kan följa en led, men ibland måste de köra upp en egen väg. Det kräver mycket från rallydeltagarna, då de måste navigera endast med hjälp av naturliga indikationer. Även om de hittar en egen väg måste de ta sig tillbaka på leden för att inte förlora kompassriktningen för vilken riktning de ska färdas.
Under rallyts etapper får endast föraren och en kartläsare arbeta på fordonet. Mekaniker tillåts inte assistera föraren förrän de kommer till bivacken. Så förarna måste känna till sina fordon väl.
I flera år i rad har MASCOT levererat kläder till Team Coronels Dakar-mekaniker, och i år är inget undantag. Det arbete de utför under loppet äger rum under några verkligt speciella förhållanden och MASCOT är stolta över att vara den leverantör de föredrar.
Kraven på Dakar-mekaniker är höga. ”Mekanikerna har ett tufft jobb under Dakar-rallyt. De sover nästan ingenting och arbetar hela tiden. När arbetet på fordonet är klart är de ansvariga för att ta lastbilen med reservdelar till nästa destination i tid, där de sedan måste bygga upp verkstaden igen. Sedan är det bara att vänta på fordonen.”
Det är viktigt för dem att deras arbetskläder både är bekväma och lätta att arbeta i. I Sydamerika är det i allmänhet varmt, men man kan få vara med om alla slags väder.
”I allmänhet är det ett extremt krävande jobb så deras arbetskläder måste vara hållbara. Det är förstås också viktigt för sponsorerna att mekanikerna ser presentabla ut. Dakar-rallyt sänds över hela världen, så de kommer att vara i rampljuset under hela loppet”.
”Ingen kan förutse vad som väntar runt hörnet i Dakar, eller på andra sidan nästa kulle, eller ens om 100 meter. Du måste lita på dig själv och på din intuition”, förklarar Tim Coronel.
”Dakar är ett av de tuffaste rallyn du kan köra, men det är också ett äventyr och en pojkdröm. Rallyt handlar om uthållighet, ihärdighet och om att flytta sina gränser”, berättar Tim Coronel.
Navigeringshjälpmedel är inte tillåtna i Dakar-rallyt. Du får istället en karta och en kompass, och du måste hitta den bästa färdvägen genom terrängen. Tim Coronel berättar för oss att han har en mycket bra rumslig medvetenhet. ”Det måste du ha för att navigera i en terräng där det kommer en överraskning var 100:e meter. Alla slutför inte rallyt. Du måste ha en god förståelse för terrängen”, förklarar han.
Dakar äger rum de första veckorna i januari, men förberedelserna pågår hela året. Tim Coronel säger: ”Rallykörning är en livsstil – det är min livsstil. Om du vill slutföra Dakar måste du ha det bästa teamet bakom dig. Förhållandena är extrema och temperaturerna kan variera mellan -7 till +45 grader. I ett rally där allt hänger på att allt ska fungera, måste du lita på ditt team och de produkter du har valt att använda. Yrkespersoner arbetar med yrkespersoner”, förklarar Tim Coronel. MASCOT har levererat arbetskläder och skyddsskor till Tim Coronels mekanikerteam i många år. ”Arbetskläder från MASCOT har en hög kvalitet och är extremt hållbara. Mekanikerna arbetar under krävande förhållanden så deras arbetskläder måste också fungera i alla sorts väderförhållanden”, säger Tim Coronel.
Dakar bygger på sammanhållning – en av principerna i ”The Dakar Spirit”. Allt har sitt ursprung i en gemensam passion. Alla deltagarna talar samma språk. De delar alla en passion, en gemensam känsla som förenar dem under Dakar.